~: G Y C K L A R G R V P P E N :~

~ En nymedeltida livsstilsblogg för alla de fyra stånden ~ Oberoende feodal ~
~ gycklargruppen@gmail.com ~

Wednesday, November 29, 2006

Peter Englund: "Från kopparstick till dataspel"

Tvt i basvnen! Änthligen finns ett vettigt skäl att begagna sig av datamachinaer - man kan jv bedriva rejäla härjningståg med knektar, bönder och riddare i dem! Historicern Peter Englvnds skrijwer en wisa betraktelse av det pedagogiska och fostrande datorspelet Medieval II: Total War på sin blogg (särskilt det sista stycket om det Heliga Romerska Imperiet som vtbreder sig över Evropa ger oss ståndpäls):
På farsdag blev jag överraskad med ett dataspel från min äldste son. Han hade en kväll sett mig sitta med det gamla "Medieval Total War", och han gav mig nu uppföljaren. Jag har sällan tid att spela dataspel nu för tiden, och jag tycker dessutom att fantasifattigdomen i branschen är påtaglig. (Till yttermera visso spelas det hela tiden World of Warcraft på husets bästa dator. Och så bör det vara.) Detta är faktiskt första gången på flera år som jag faktiskt blivit sittande med ett spel, och likt klassikern Civilization fast i ett "bara en omgång till, och sen bara en till, och se bara EN till" etc. Du kan läsa min recension av spelet här. Jag kan för övrigt nämna att jag vunnit spelet, efter att ha låtit det Heliga Romerska riket av Tysk nation utbreda sig över större delen av Europa.

Laes också Englvnds recension: Som ett kopparstick som rör sig.

Andra bloggar om: , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home