~: G Y C K L A R G R V P P E N :~

~ En nymedeltida livsstilsblogg för alla de fyra stånden ~ Oberoende feodal ~
~ gycklargruppen@gmail.com ~

Tuesday, August 08, 2006

Tractatvs Bodensia









Så är jag då slvtligen hemkommen till Hvwvdstaden från mina långa vandringar i de norra regionerna. Jag måste erkänna att det var med viss oro som jag satte vt på mitt vppdrag att vtforska dessa delar av vårt rike, men väl hemma igen kan jag tryggt meddela att det finns spår av sofisitkerad kvltvr även i dessa avkrokar.

På väg mot mitt mål i närheten av Harads socken (den så kallade Bondebyn) stöter jag på en gammal hederlig stenkyrka. Natvrligtvis har den till min besvikelse redan intagits och skymfats nästintill oigenkännlighet (koret hade flyttats fram för att "komma närmare församlingen"!!!), men likväl är det ett bevis på att trakten har ett rätttroget förflvtet. Inte långt därifrån bökar två lortsvin. Den nordliga arkitektvren får tre romanska klocktorn av fem möjliga.

Något som inte vndgick mig var det faktvm att infödingarnas klädedräkt avvek en aning från rådande trender söderöver. Jag är böjd att ha överseende med detta med tanke på att de tidender som sattes vpp på löpen när jag anlände var samma som jag reste ifrån och som antaglien kommit vandrandes med samma lag som jag. Svrcoten är i vilket fall pinsamt kort här (inte sällan sticker vnderklänningen fram!!! så otroligt 1210.) och det är ylle och åter ylle. Tydligen sker de flesta inköpen via långväga leveranser med bvd. Varje vår och höst anländer således stora laster från södra Sverige med så kallade "Ällos-paket".

Överlag är det tvnt med accessoarer, den enda karl jag såg med något som skvlle kvnna kvala in som eklövsfladder var traktens hövitsman, som tydligen ansågs vara aningen "böögfijollig". Snabelskorna går inte att knyta rvnt knät, vtan är försedda med en spets längst fram vid tån. Inte särskilt snyggt, men jag måste medge att de troligen bidrog till att vandringen hem rent tidsmässigt skiljde sig markant från ditresan. Klädedräkten får två helvetesfönster av fem möjliga.

Vtomhvssexet då, hvr var det? Jodå, här barkar det åt toppbetyg! Frånvaron av befolkningstäthet medger spontankvttrasjv på allerstädes platser och man slipper tömda latriner på gatstenen samt störande strykarhvndar. Kylan här vppe tvingar dock den manliga delen av befolkningen att bära heltäckande byxor istället för de mer praktiska hosorna vilket kan leda till otrevliga insektsbett (ni skvlle inte tro mig om jag berättade om de mängder flygfä som kan samlas i dessa trakter efter solens nedgång!). Hade det inte varit för det faktvm att vtomhvsvistelsen här är begränsad till några få sommarveckor, så hade betyget dock blivit fvll pott. Fyra skogsgläntor av fem möjliga!

Sammanfattningsvis får alltså min nordliga vandring ett godkänt betyg. Efter att ha vandrat i totalt fem veckor fram och tillbaka måste jag dock tipsa om inrättandet av en ny stadsslogan."Boden- nära till allt", framstår som aningen missvisande för den som bor längre än en dagsmarsch från de centrala bodarna.

2 Comments:

Blogger Caesar Colonii said...

Ett intressant docvment från lappmarkerna. Säg, finns det fästningar kwar där vppe?

9:29 PM  
Blogger Hildegard i Bingen said...

fyra skogsgläntor av fem! grr. jag hänger på din nästa vandring. säg bara till
/h

9:39 AM  

Post a Comment

<< Home