~: G Y C K L A R G R V P P E N :~

~ En nymedeltida livsstilsblogg för alla de fyra stånden ~ Oberoende feodal ~
~ gycklargruppen@gmail.com ~

Tuesday, November 01, 2005

Dagens dikt: "1367, 1367"

Ska man ha det tryggt
med godis och dalamössa
Eller ska man stoppa stålar
i biskopens bössa
sa jag till Bart
där vi satt i hans citykvart en natt
Ingetdera, sa han, all you need is love
låt os blåsa på med Låt- och lekarlaget
Jag har syrrans halsband
och morsans fårpäls
och farsan har sagt mej att livet
det ska levas glatt
så sitt inte där och lipa!

Så vi tog skrindan ner till Sture
för att öla upp en örtjuga eller två
och vakten släppte in oss med tvekan
och sa: För den här gången får det väl gå
och Löken snubbla ut och hosta:
Fröken fröken, all den här röken
och Bart han sa:
Det är aldrig varför min polare
aldrig varför, men hur
och sen slängde vi oss
i dom famnar som fanns
Och Ianus va där och Mona
och Mysan och Ben och alla dom andra me

Sextisju sextisju
vart har du tagit vägen nu
sextisju sextisju
vart har du tagit vägen nu

Jag sa: Bart, det här är en hönsgård
och vi, vi är rävar
Han sa: Ge mej en klunk!
Du har rätt
ingen idé vi sitter här och bävar
Och han reste sej med en skräll
och slog sej ner hos nån slags frescomodell
Och jag hade sett henne sitta
i sitt hörn hela kvälen
med sitt trehundramil långa mörka hår
så ensam och vacker
och svartklädd med bokrulle
verka svår så oemotståndligt svår

Hon sa: Jag läser Chaucer, Geoff Chaucer
har du läst honom nån gång?
Jag sa: Nej, men har du lust att
hänga med på lite stillsamt hålligång?
Och vi packa in oss i Ianus vagn
och stack hem till Ben
Och vi tände turk
och slog ihjäl våra nerver med mäsken
och hon läste för mej ur sin bok
Canterbury-gänget
och jag viska mot hennes bröst
Du är helig och skön
och vi låg med varann i köket

Sextisju sextisju
vart har du tagit vägen nu
sextisju sextisju
vart har du tagit vägen nu

Och klockan tre kom blodiga Bart
Var har du vart? Kul att se dej!
Han sa: Hon sa det var grönt,
men hennes snubbe kom
och han höll på att slå ihjäl mej

I Rummet i gryningen
aska och flugsvamp och pergamentsfodral
snarkande raggsocksfötter och pipor
och rotfruktsskal
och hon brevid mej på vår hårda bädd
jag vart ängslig och rädd!
Men Bart som satt i fönstret
och tvätta sina sår viska:
Va fan min vän?!
här har du hittat nåt så ring
nu kontoret du har annat att göra idag
än å sortera post
Så ligg inte där och lipa

Sextisju sextisju
vart har du tagit vägen nu
sextisju sextisju
vart har du tagit vägen nu

0 Comments:

Post a Comment

<< Home