~: G Y C K L A R G R V P P E N :~

~ En nymedeltida livsstilsblogg för alla de fyra stånden ~ Oberoende feodal ~
~ gycklargruppen@gmail.com ~

Friday, October 21, 2005

Inför haelgen


Lilla lögardagen var hård.
Herreminskapare så hård den var.
Jag drack krus efter krus av det blaskiga Pripps-öl som hålla Stockholmen på fötter.
På Debasaer bjöd musikgillet Electrelane upp till en häxdans rakt ut ur helvetets nionde krets. Jag kan svära på att deras toner, som ligger långt bortom den heliga urkraften i den Gregorianska stämsången, lockade fram väsen som inte bör vistas på vår Terra Firma. Verity Susman spelade spinett, luta och mässingshorn och var ack så vacker, men det smärtar att hon och de andra ungmöerna i Electrelane har övergivit sitt klädsinne.

Jag minns med värme hur de brukade klä sig förr. Se själva på bilden vilka stiliga fruntimmer de var.

Nuförtiden ser de mer ut som trälmässigt klädda druid-wannnabes.
Skämmes, Electrelane!



Torsdag morgon.
Ökendämoner dansar på min sträva tunga men jag själv har bara bilder av galgbackar och stupstockar i huvudet.
Leder redaktionsmötet. Blogg-genomgång. Alla är nöjda. Vi har mycket bra nyheter i bloggen och flera toppnyheter. Guldstjärna till hela redaktionen.

Kvällningen kommer. Cyklar ner till Richae. Vid ett bord sitter Bockstensmannen, Blot-Sven och Hansans representant Manuel Barroso. Vid ett annat sitter Ragnvald Knaphövde som aldrig riktigt kvalade in till kungatronen. Svagt. Bredvid honom tror jag att jag skymtar Annie Wegelius barm och vid bordet intill den slaviska prinsessan Malmfrid med en okänd man. I musikbåset står Daniel Björk med en liten handske på ena handen. Märkligt, men det ska tydligen vara det senaste från skräddarna i Flandern. Äter en fantastisk nävgröt med karljohansvamp och dricker ett glas vitt. Efter maten kommer Skalle-Per upp och säger att han inte skriver för den osedliga bulletinen Runk-bloggen. Jag hoppas att han har ett alibi när Vatikanens utsända kommer för att förhöra honom.

I kväll händer det mycket. Funderar på att ta den vita springaren ner till Kille-tunet och dansa till musica eclectis och kanske svärma för någon ungmö med rund barm och strut på huvudet. Kanske blir det en liten herdestund urbanis på någon bakgata, vem vet?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home