~: G Y C K L A R G R V P P E N :~

~ En nymedeltida livsstilsblogg för alla de fyra stånden ~ Oberoende feodal ~
~ gycklargruppen@gmail.com ~

Tuesday, November 01, 2005

Dagens kväde


Hur man än vrider och vänder på sin ändalykt så går det inte att komma undan insikten att även icke skriftlärt folk då och då komponerar vackra och själsupplyftande musikstycken. Contact feat. Skäggmanslaget är ett utmärkt exempel. Skäggmanslaget är ju mer eller mindre riksberömda efter sitt lysande album Gnäll, plål och ämmel. Contact är ett hajpat musikgille från Waxholm med — trots den folkliga inriktningen — minst en adlig medlem! Tillsammans skapar de vacker, enkel bruksmusik som kommer låta höra mycket av sig i framtiden. Här är Hon kom över mon. Titeln låter måhända grov och sedeslös, för att inte säga helt orealistisk (jag menar, ingen har väl hört talas om sexuell klimax för en kvinna, än mindre på en mo), men var helt lugna — kvädet är inget annat än en vacker betraktelse om kärleken bland de enkla människorna på landsbygden.

Jag är man du är kvinna, nu tar jag din oskuld och går.
Du ska föda mitt barn som en gång ska ta över min gård.


Har det sagts vackrare någonsin?

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Det äro en skam att denna tradition kom att föras vidare in perversum av punkgillen såsom Strebers från burgna präststaden Straengnaes. Minnes "Balladen om lilla Elsa", vars omkväde är slående likt Contact feat. Skäggmanslagets magnum opus. Skam!

2:32 AM  
Blogger Lortsverige said...

Rördes till tvårar av det dvär citatet.
Exakt så känner jag också.
Inget har varit mer emo än "Hon kom över mon".

12:11 PM  

Post a Comment

<< Home