~: G Y C K L A R G R V P P E N :~

~ En nymedeltida livsstilsblogg för alla de fyra stånden ~ Oberoende feodal ~
~ gycklargruppen@gmail.com ~

Friday, November 04, 2005

Inför haelgen

Blott någon timma kvar av dagens svettiga värv vid skrivpulpeten. Gåspennan raspar intensivt mot pergamenten medan jag hör Garmarnas pulserande grov från kammaren bredvid.
Garmarna.
Hela tiden lockar de mig från fliten, till dansgolvet. Men inte än! Snart, mycket snart ska jag slänga av mig tagelskjortan och ta helg över några stop burgundiskt vin!

Det har varit en vecka av både glädjeämnen och mycket arbete i mitt anletes svett. Jag har även tillbringat mycken tid med att se på fjärrsyn.

Måndagens visioner av det engelska låt-och-leklaget Circulus var mycket intressant. Det må vara si och så med deras val av instrumentering och särkar, men när de framförde sin hit "Power to Pixies" kunde man bara skänka en salig tanke åt Ianus Gradvalls gamla visdomsord: "En bra låt är en bra låt".

Penningbroder Anders Wendin, härstammande från samma kärva skogsbygder som den kraftulle dalkarlen med lädersärken, Per Bjvrman, vann nyligen ett fint musikpris. Penningbrodern grät av lycka, liksom alla vi som tog del av händelsen via fjärrsyn gjorde. Han var väl värd sin utmärkelse. Hans vilja att följa musikaliska traditioner är mycket sympatiska.

Gårdagens samhällsorienterade fjärrsynsprogram Faktvm var dock ren gallimattias som antydde att dålig utbildning och kätterska åsikter florerar på redaktionen. Det påstods bland annat att män kan amma! Vad kommer härnäst? Någon dåre som påstår att jorden cirklar runt solen och inte tvärtom?

Och döm om min förvåning när jag steg upp arla bittida i ottan idag! Bulletinen City och Dagens Nyheter har vppmärksammat Gycklargrvppens skrivelser! Kul.

Jag är även glad att meddela att Fröken Höger och Onan ännu inte har lyckats bli nedlagda på stan. Dock är de fortfarande oförbätterliga självbefläckare med lurviga handflator.

På bloggen The Jet Set Jvnta har skriftställaren Kristoffer Poppivs ställts till svar. Vad detta får för konsekvenser i Stockholmens nattliv ska bli intressant att se.

I tisdags åt jag mycket goda rödbetor med sydländska pinjenötter på (The Bar Formerly Known As) Värdshuset Gvldapan. Ingenting gör mig så lycklig som rotfrukter. Det blir nog kålrotslåda ikväll.

Lortsverige befinner sig i Nya Världen, närmare bestämt i Nova Eboracum. Vi inväntar spänt underrättelser!

Och därmed har jag snart fått mina sista tecken för dagen nedkrafsade! Nu slänger jag på Electric Boys' magnum opus "Groovus Maximus" och sen hägrar fagra ungmöer, öl-ur-stövel och mycken gamman!

Men först, som en liten avslutning, ber jag er alla att läsa vad fagra och föredömligt skriftlärda Natalia Kazmierska (hon härstammar någonstans från området söder om Königsberg om jag förstått det rätt) skriver i Expraessen. Det handlar om hur skrämmande fantasilösa och omoderna ungdomarnas härjningståg är nuförtiden.
Jag citerar:
Och i samma veva som Parisupploppet började brakade nazisterna och antirasisterna ihop i svenska Linköping. Resultat: "Fem greps efter att poliser och demonstranter träffats av gatstenar, en polis sparkats i magen, en annan överfallits, knivhotats och rånats på sin radio och en aktivist kastat en järnbalk mot en bil", som Expressen rapporterade häromdagen.
Jaha, vi snackar alltså om så kallad järnbalk. Hur modernt är det? Låter inte järnbalk lite järnålder? Vem äger överhuvudtaget en järnbalk i dag?

Läs chronican i sin helhet här

Caesar Coloniis orsaker till extas, helgen vecka 44:
Circulus - "Power to the Pixies" (låt)
Islaja - "Palaa Aurinkoon" (album)
Albertus Pictor (kyrkomålare)
Wisby stadsmur (arkitektonisk triumf)
Killetun (klubb på Marie Laveau, Södermalm)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home