~: G Y C K L A R G R V P P E N :~

~ En nymedeltida livsstilsblogg för alla de fyra stånden ~ Oberoende feodal ~
~ gycklargruppen@gmail.com ~

Sunday, November 27, 2005

På resande fot...

Gycklargruppens Caesar Colonii har just återvänt hem efter en lång vandring från områdena söder om morernas rike. Det är en kontinent som kallas Africa, där det säges att Fvnken har upptäckts och att självaste förbundsarken är gömd någonstans.
Nåväl. Jag upptäckte inget sådant.



Men jag blev rörd av att se hur folken på slätterna i sydöstra africa konstruerar lika fina stråtak som i Bavaria och vissa delar av Schleswig-Holstein. Och det idogt småbrukande chewa-folkets "nsima" påminde mycket om vår mannagrynsgröt. Tyvärr har skördarna slagit fel i år och det finns inte gröt åt alla. Det är vår skyldighet att se till att alla ska kunna få sig en skål gröt om dagen. Jag tänker personligen knacka dörr hos alla korn- och grynbodar här hemma och se till att en karavan snarast styr kosan söderut.

Ja just det. Jag var ju även förbi Frankfurt am Main på vägen hemåt. Denna vackra stad verkar ha intagits av Mammons frontsoldater. Inte ett, utan flera Babels torn av metall och glas har rest upp mot himlen, långt över kyrktornen. Inne i dessa förbannade byggnader bedrivs ränteri i monumental skala och en massa annat osunt. Det sägs att Frankfurt numer är ett "finanscentrum". Jag ser mer en gnidenhetens och profitens triumf över vackra värderingar såsom hårt jordbruksarbete och rättrådigt harpospel. En vacker dag så kommer ett regn att skölja det penningsamlande slöddret ner i floden! Och då ska vi stå där och fröjdas!


På vandringen hemåt mot Stockholmen stannade jag även till i den vackra staden Jakriborg i gränstrakterna mellan götarnas och danernas rike. Herregvd så vacker arkitektur, helt enligt det medeltida stadsrumments alla arkitektoniska regler. Här skulle man bo (och sluka lite eld på helgerna).

0 Comments:

Post a Comment

<< Home